Brogårdsglöggen färdig

I dag fick jag möjligheten att gå hem två timmar tidigare, jag kompade ut, då jag redan nu visste att det blir två extra timmar på onsdag, då sitter jag på IKT-möte på eftermiddagen. Detta gjorde att jag tog mig hem för att sila och fylla flaskorna med hemmagjord glögg.

 Lite pilligt och kladdigt blev det med att få till silningen. 

Därefter blev det också lite tid för hemlagad müsli, mmmm så gott!   

 De nya blockljusen till adventsstaken var inga drömljus som jag hade hoppats på… djupa kanter bildar ett hål i mitten. Jag försökte bända loss de hårda kanterna och slog ut fullt med stearin över den nyinköpta röda koftan… shit! 

Dags att googla:

Spillt stearin

Här är några tips för att ta bort stearinfläckar:

- Stearin på tyg: Lägg på ett par lager hushållspapper eller ett kaffefilter på fläcken och stryk över det med strykjärn tills stearinet smälter och sugs upp i pappret. Flytta runt pappret och stryk igen tills allt stearin är borta. Kvar blir en fettfläck, som man kan få bort med fettlösande medel som t.ex diskmedel, vanlig hårdtvål, galltvål mm.

- Stearin på möbler: Ta en kniv, gärna t.ex en smörkniv av plast eller liknande som inte repar ytan på möbeln, och skrapa. Man kan också testa att skrapa med ett kontokort eller ett mynt.

- Stearin på ljusstakar, husgeråd eller liknande: Diska med kokhett vatten så att stearinet smälter bort. Gör det över en sköljbalja eller utomhus, annars kan det bli stopp i avloppet.

-Stearin på kläder försvinner direkt som genom magi om man blåser på fläcken med en hårtork!

Detta gjorde jag… en liten fettfläck blev dock kvar så nu får Yes diskmedel åka fram också.  

Men nu glider jag ner i soffan och så får det bli The Mentalist… ;D 

 

 

 

Kommentera här: